Nicolae Sabin Dancu

CURRICULUM VITAE

1937 Se naște Sabin Nicolae Dancu în data de 14 iulie 1937 la Săliște, Sibiu

Nume, prenume, cnp
Dancu Sabin Nicolae, cnp. 1370714354729

Data naşterii: 14 iulie 1937

Profesia: Arhitect

Studii
Institutul de Arhitectură “Ion Mincu” Bucureşti
Promoția 1961, diploma nr. 134861/1961, media 10

Limbi străine: Franceză


Cariera profesională

1. Arhitectura

1962 Începând din 1962 până în 1993 lucrează în cadrul IPROTIM
  • 1962 – 1971: arhitect proiectant la societatea IPROTIM s.a. Timişoara
  • 1971 – 1993: șef atelier/colectiv la societatea IPROTIM  S.a. Timişoara
  • din 1992: manager/proiectant la firma “DANCU & ASOCIAȚI” S.r.l. Timişoara.
  • din 1993: verificator autorizat MLPAT nr. 1020 pentru cerinţele B1, C. D. E. F din 2005  înscris  în RUR cu drept de semnătură pentru categoriile “D” şi “E”

Era singurul din cei 800 de angajați ai Institutului de Proiectări care venea la serviciu, în loc de 7 la ora 9.30-10.00, dar care rămânea deseori până la 10 seara la planșeta. […]

De fiecare dată era amenințat cu pedeapsa, de  fiecare data promitea că nu va mai întârzia, de fiecare dată conducerea știa că va întârzia și a doua zi. În disciplina socialistă a anilor ’80, această toleranță era de neimaginat. Adevărul este că lumea avea nevoie de N.D. […]

Șerban Sturdza – despre Nicolae Dancu*

2. Activitate didactică

  • 1970 – 1980: încadrat la Institutul Politehnic “Traian Vuia” din Timişoara, Secția de Arhitectură (prestări cu ora), cursurile de Materiale de Construcții, Detalii de construcții şi Finisaje
  • 1993 – 2002: Şef Lucrări la Universitatea Politehnica Timişoara, Facultatea de Construcții, Departamentul de Arhitectură, disciplinele: Detalii de Construcții şi Finisaje, Tehnologie (an V); Proiectare complexă (an VI), Atelier Proiectare de Arhitectură (an VI)
  • 2002 – 2006 cumul de funcţii şi prestări cu ora la Universitatea Politehnică Timişoara, Facultatea de Construcții, Departamentul de Arhitectură, disciplinele: Tehnologie (an V), Proiectare complexă (an VI), Atelier Proiectare de Arhitectură (an VI)
1974 Primește Premiul Uniunii Arhitecților pentru lucrarea "Spital Clinic Timişoara"

N.D. are un traseu sinuos în formarea profesională, determinat de conjucturi politice adverse și are dreptul să se înscrie la arhitectură, abia după ce absolvă cu brio o școală medie de mecanică. Înzestrat tehnic din abundență, cu o educație complexă, studii de pian, limbi străine, accede la Facultatea de Arhitectură și abia acolo, printr-un efort și o ambiție intensă, își însușește tehnica desenului în așa măsură încât în ultimii ani devine și un foarte bun desenator cu mâna liberă apoi un remarcabil cunoscător al detaliului de arhitectură. La Facultatea din Timișoara, în calitate de profesor pentru «Finisaje de arhitectură», rămâne unul dintre personajele cheie din punct de vedere pedagogic (1970-2006).

Șerban Sturdza – despre Nicolae Dancu*

1992 Își deschide propria firmă de arhitectură - “DANCU & ASOCIAȚI” S.r.l. Timişoara

3. Activitate artistică

  • din 1984: lucrări de prelucrare a metalelor – bijuterie
  • din 1992: lucrări de grafică

“Această pasiune a fratelui meu, arhitect Sabin Nicolae Dancu, a început din timpul studenției, în vacanțe, acasă, cu mijloace rudimentare. Ne uimea cum transforma monede, resturi de alama în lanțuri, pandantive sau brățări. Când și-a început activitatea profesională la Timișoara, a continuat și așa au apărut frumoasele brățări.”   

Liana Dancu – Despre Nicolae Dancu*

4.  Activitate ştiinţifică

  • 1974 – 2000: articole, comunicări, invenţii brevetate, cursuri postuniversitare

5. Situația finală

  • din ianuarie. 2003: pensionar pentru limită de vârstă
  • activitate în cadrul firmei “DANCU & ASOCIATI” S.r.l.
1986 Menţionare în 'Dicţionarul Universal al Arhitecților'

6. Distincții, menționări

  • Premiul Uniunii Arhitecților 1974 pentru lucrarea “Spital Clinic Timişoara”
  • Ordinul Muncii clasa II pentru lucrarea Spital Clinic Timişoara
  • Menţionare în “Dicţionarul Universal al Arhitecților” (Paul Constantin, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti 1986, pag. 86)
2010 Moare în noiembrie 2010 și este înmormântat la Biserica Ortodoxa “Sfântul Vasile cel Mare” din Dumbrăvița

Contextul (perioada comunistă anii 1972-1988) în care se nasc obiectele de bijuterie ale lui N.D. poate fi imaginat astfel: mijloacele de procurat ale materialelor sau substantelor necesare în arta bijuteriei sunt egale cu zero. Cooperativele care făceau bijuterie aveau fluxuri strict controlate de material și substanțe, toate prohibite pentru omul de rând. In acest context, aurul și argintul, fiind excluse, rămâneau ca materie primă alama, bronzul, fierul sau oțelul. […]

Din punct de vedere al concentrării fizice și intelectuale totul cerea un efort imens, compensarea era în cești enorme de cafea și țigările Carpați: 3-4 pachete zilnic. Să nu uităm că totul în atelierul de bijuterie se petrecea după cel puțin 10 ore de muncă la atelier, unde conducea circa 30 de oameni, desena el însuși, scria memorii, participa la ședințe. Evident acumularea de oboseală l-a determinat să-și schimbe programul.

N.D. are două ateliere: Unul acasă și un atelier în cadrul IPROTIM (Institut de Proiectare Județean) unde conduce lucrările spitalului la început și după se extinde specializându-se în proiecte socio-culturale în perioada 1971-1990. Acasă are două ateliere, într-o mică și foarte simpatică garsonieră; sunt bine diferentiate: planșeta de lucru și bucătăria. Planșeta de lucru e dominată de creioane cu mină groasă și cărbune, lucrează pe foițe suprapuse, nervos și totul este înconjurat de negrul minelor de cărbune. Redactarea proiectului se face febril, cu mâna liberă deseori, în foarte mare viteză și extrem de precis.

Pachetul de țigări e veșnic pe masă și scrumul pretutindeni. Bucătăria are 2 fronturi, unul pentru atelierul de bijuterie, mic – 120 pe 80 cm: menghină, pile, scule, dălți și un dulap extrem de bine organizat cu toate cele necesare, o ordine perfectă în care nimeni nu are voie să se amestece. Acolo schițele sunt extrem de precise și desenate în final cu o acuratețe pe care desenul de arhitectură niciodată nu o transmite. Acolo N.D. lucrează la altă scară și uimirea noastră, ca proaspăt arhitecți e nemărginită. La masa lui de lucru, cu mâinile tremurând de poftă de lucru și nervozitate și cu ochiul atent, N.D. modelează cu mâna și pila, cu instrumente extrem de simple, nenumăratele obiecte de bijuterie dar nu numai. […]

Din momentul în care am realizat că bijuteriile lui sunt făcute de un arhitect și că felul în care mânuiește sculele de bijuterie îi influențează anumite detalii de rezolvare în proiectele de arhitectură, mi s-a părut că cele două ocupații sunt inseparabile și că nu-l poți explica pe N.D. decât ca „meseriaș” în cele două profesii. […]

«A rezolva» cred că este o sintagmă care-l caracterizează în activitatea sa pe N.D. Provocarea pornea, de fiecare dată, de la dificultatea de a traduce în realitate principiile unui mod de gândire postbelic în care arhitectura modern și stilul internațional au lăsat o amprentă extrem de adâncă în formarea arhitecților generației sale.
«A rezolva» un detaliu presupune a găsi o coincidență între o imagine ideală cel mai des găsită în revistele de specialitate, și rareori analizată pe viu, la fata locului (Cortina de fier funcționa în acea perioadă) și lipsa de mijloace cu care erai confruntat zi de zi.

În cazul lui, inteligența și sensibilitatea i-au fost cultivate în familie și în acea școală medie pe care a urmat-o în adolescență și care realmente, i-au dat cheia pentru « a rezolva» chestiuni în conflict: noduri, îmbinări de materiale și texturi, aspect funcționale. Aș putea spune că bijuteria, dacă ar fi continuat-o, ar fi devenit o posibilă machetă de studiu a obiectelor de arhitectură pe care le-a avut în lucru în ultima parte a activității. Pentru mine, e unul dintre exemplele surprinzătoare în care meseria se învață continuu și se îmbogățește cu fiecare proiect.

Șerban Sturdza – despre Nicolae Dancu*

MEMORIU DE ACTIVITATE

 A. Proiecte de arhitectură pentru lucrări de construcții, urbanism

Construcții sanitare

  1. Spital clinic județean cu 600 paturi, Timișoara
  2. Spital județean cu 700 paturi, Drobeta Turnu Severin
  3. Secție Chirurgie Toracică cu 100 paturi, Timișoara
  4. Spital obstretică-ginecologie cu 350 paturi, Drobeta Turnu Severin
  5. Spital ortopedie traumatologie cu 350 paturi, Timișoara (coautor arh. Mihai Botescu
  6. Extindere secție de balneofizioterapie Timișoara
  7. Centru de dializă NEFROMED Timișoara
  8. Centru medical Reșița

Lucrări pentru învățământ, cercetare

  1. Amfiteatru la Spitalul clinic Timisoara (co-autor arh. Serban Sturdza)
  2. Laboratoare la Universitatea „Politehnica” Timișoara (coautor Hortensia Botescu)
  3. Agregat aeroelectric 300 kw. în Munții Semenicului
  4. Stație de încercare prin supraturare a paletelor pentru turbine eoliene
  5. Mobilier la Facultatea de Științe economice a Universității de Vest din Timișoara

Construcții rezidențiale

  1. Internat școlar 200 locuri, Caransebeș
  2. Complex cazare „Hercules”, 400 paturi Băile Herculane (coautor arh. Viorica Zărnescu)
  3. Hotel 200 paturi Reșița (proiect întrerupt la execuție din motive politice)
  4. Locuință colectivă cu 6 ap. Str. Putna Timișoara
  5. Locuință colectivă cu 8 ap. Str. Giurgiu Timișoara   – în prezent strada se numește Coriolan Baran, în aceasta cladire a locuit si Nicolae Dancu
  6. Locuință unifamilială Dobrești, jud. Bihor
  7. Locuință unifamilială Dumbrăvița, jud. Timiș
  8. Locuință unifamilială Băile Herculane
  9. Locuință unifamilială Timișoara
  10. Grup social (cabană) pentru șantierul de cercetări geologice Moneasa (abandonat la execuție)
  11. Locuință cu 3 apartamente și spații comerciale Timișoara
  12. Locuințe unifamiliale de tip individual Dumbrăvița, Giarmata, Giroc, Șag – 14 proiecte în execuție
  13. Spații de cazare pentru 1500 studenți pentru Universitatea de Vest din Timișoara (parțial în execuție)
  14. Hotel „Villa Toscana” cu 30 paturi, Timișoara – este posibil sa fie vorba despre actualul hotel „La Residenza”
  15. Sediu ONT str. Piatra Craiului, Timișoara
  16. Oficiul Poștal str. Piatra Craiului, Timișoara
  17. Magazin RTV str. Piatra Craiului, Timișoara
  18. Magazin universal „BEGA” Timișoara (coautor pentru Proiectul de Execuție arh. Vasile Oprișan – acesta din urma a fost șeful de proiect)
  19. Punct de control trecere frontieră la Stamora-Moravița – nu am identificat dacă mai există, nu e accesibil cu streetview
  20. Centru comercial Lunca Bârzavei Reșița (coautor împreună cu arh. Maria Georgescu și arh. Aurelia Fackelmann)
  21. Camping la Caransebeș
  22. Restaurant la Punctul de Frontieră rutier Stamora Moravița
  23. Refuncționalizare și amenajare Pizzeria 3+1 Timișoara
  24. Restaurant, birouri, spații de cazare la ștrand „Aurora”
  25. Clădire cu centrala telefonică, spații de cazare și agrement pentru Direcția de Telecomunicații Timișoara
  26. Magazin alimentar str. Ranetti, Timișoara

Construcții pentru sport, cultură, cult

  1. Tribune și anexe la Stadionul „Valea Domanului” Reșița
  2. Biserica Ortodoxă, Dumbrăvița, jud. Timiș
  3. Biserica Romano-Catolică Reșița (parțial executat)
  4. Biserica Ortodoxă Timișoara Parohia Steaua (în execuție)
  5. Mânăstirea greco-catolică Giroc (în proiectare)

Construcții industriale

  1. Hală etajată la Fabrica de mănuși Timișoara
  2. Amplasare Fabrica de prefabricate „INCONTRO” Timișoara

Transformări, asanări, restaurări

  1. Amenajare spații primire public la Teatrul Maghiar-German în clădirea Operei din Timișoara
  2. Amfiteatru și transformări la clădirea Secției de Dermatologie a Spitalului nr. 2 din Timișoara
  3. Extindere Spital Obstetrică-Ginecologie Timișoara prin transformarea unei clădiri de locuit
  4. Amenajarea spălătoriei Universității de Vest din Timișoara în clădirea unui fost depozit
  5. Modernizarea Oficiului ROMTELECOM din Timișoara
  6. Modernizări la Grupul de Intervenție ROMTELECOM din Timișoara desenate
  7. Transformarea cinematografului „Victoria” Timișoara în Laborator medical și Centru de dializă
  8. Consolidarea, mansardarea și transformarea unei clădiri de locuit în hotel, Timișoara (în execuție)
  9. Restaurarea și consolidarea „Mânăstirii Sf. Gheorghe” – monument istoric din com. Gătaia, jud. Timiș
  10. Extindere, supraetajare, transformări interioare și exterioare la sediul Inspecției în Construcții

Sistematizare, urbanism

  1. Cartier de locuințe, Bocșa
  2. Detaliu de sistematizare locuințe Lugoj
  3. Studiu de amplasament pentru platforma de încercare a turbinelor eoliene – Timișoara
  4. Variantă pentru sistematizarea Centrului Civic, Timișoara
  5. Studiu de amplasament pentru Centrala Eoliană de 1 MW în Munții Semenicului (coautor arh. Hortensia Botescu)
  6. Plan Urbanistic General com. Naidăș, jud. Caraș-Severin (coautor arh. Ramona Pascu)
  7. Planuri urbanistice zonale Dumbrăvița, Ghiroda, Becicherecu Mic, Săcălaz (cca. 20 locații)
  8. Coordonare Planuri Urbanistice Zonale (cca. 20 locații)

B. Studii rămase în stadii incipiente, alte studii

Proiecte în faze primare sau întrerupte

  1. Sediu Procuratură Timișoara
  2. Camping Timișoara
  3. Amenajare, transformare Teatru Lugoj
  4. Modernizarea și transformarea cinematografului „Capitol”
  5. Spital Clinic de Oncologie cu 300 paturi Timișoara (surse info)
  6. Laborator cercetări probe geologice pentru IPEG Caransebeș
  7. Sală Sport cu 2000 locuri Drobeta Turnu Severin (în colaborare cu arh. Radu Cocheci)
  8. Filarmonica Timișoara (în colaborare cu arh. Radu Mihăilescu)
  9. Proiect Tehnic privind Tunel Aerodinamic pentru încercarea Turbinelor Eoliene (în colaborare cu arh. Hortensia Botescu)
  10. Spital Pediatrie cu 200 paturi Timișoara

Alte studii

  1. Studiu privind arhitectura agregatelor aeroelectrice (colaborare cu Politehnica Timișoara)
  2. Studiu privind dezvoltarea industriei mici pe baza valorificării tehnicilor tradiționale și a meșteșugurilor populare
  3. Studiu și consultanță privind Restaurarea și Reabilitarea complexului de industrie textilă populară din com. Lisa jud. Brașov în vederea introducerii în circuitul turistic etnocultural (în derulare, colaborare cu Muzeul de Etnografie Brașov)

C. Activitate artistică

Expoziții

  1. Expoziție personală la Galeriile „Helios” Timișoara 1985
  2. Participare la Expoziția de grup la Muzeul Banatului 1985
  3. Participare la Expoziția de grup la Muzeul Banatului 1987
  4. Participare la Trienala de Arte Decorative, București, sala Dalles 1987
  5. Participare la Trienala de Arte Decorative, București, sala Dalles 1989

Grafică

  1. 19 coperte de carte publicate la Editura AMARCORD
  2. 4 coperte de carte publicate la Editura EUROBIT
  3. 1 copertă de carte publicată la Editura EXCELSIOR

D. Articole, publicații, comunicări

Articole, publicații

  1. Spitalul Clinic Timișoara, articol în revista „Arhitectura” nr. 2-3 / 1977
  2. Contribuție la întocmirea volumului „Breviar de detalii pentru cursul de finisaje” (în colaborare cu arh. H. Cocheci și asist. arh. C. Dumitrescu

Comunicări

  1. „Amplasarea centralei aeroelectrice în Munții Semenicului”, comunicare la „Al II-lea simpozion pentru utilizarea energiei vântului” – Brașov 1989
  2. „Unele considerații privind construcția de biserici”, comunicare la Simpozionul național „Spațiul eclezial ca loc interior și expresie a tradiției” – Brăila 1990

E. Invenții brevetate

  1. Filtru cu plăci orizontale – Brevet nr. 58007 / 1974 (în colaborare cu farm. T. Danciu și Maria Danciu)
  2. Ambalaj pentru medicamente – Brevet nr. 67688 / 1976 (în colaborare cu farm. T. Danciu și Maria Danciu)
  3. Stație pentru testarea palatelor la turbinele de vânt – Brevet nr. 99167 / 1989 (în colaborare cu F. Gyulai, N. Faur, G. Cristuinea, R. Marinov, C. Silvășan)

F. Cursuri postuniversitare

  1. Seminarul „Reabilitarea Construcțiilor” organizat de Universitatea „Politehnica” Timișoara în colaborare cu EDUPLUS și „Ecole Polytecnique”, Montreal, Canada

NOTĂ:
Nu au fost menționate diverse lucrări de mică întindere (studii, amenajări expoziționale inclusiv grafică) precum și activitatea de coordonare și îndrumare a multiple lucrări realizată în intervalul 1971 – 1993 și impusă de funcția de șef de atelier la IPROTIM Timișoara.
* Textele lui Șerban Sturza și ale Lianei Dancu sunt preluate din catalogul dedicat colecției de bijuterii concepute și executate de Nicolae Dancu. Acest catalog a fost organizat de Fundația Pro Patrimonio, concept și contribuție : Alexandra Mihailciuc